Historien om min sjukdom :S

Jag tänkte jag skulle ge lite info om min sjukdom å hur allt startade för har fått en hel del frågor om just de jag har å hur de påverkar mig.....:)



Min sjukdomshistoria började sommaren -96 när jag första gången fick en hjärnhinneinflammation även kallad meningit så jag kommer skriva meningit i förtsättningen så ni vet vad de är för nåt.
Jag var nere i Hallstahammar med min mormor å hennes man Alf när jag blev sjuk....vi bodde på campingen där, vi kom dit söndag natt å jag tog sista penicillintabletten på måndag morron för hade åkt på halsfluss innan vi skulle åka iväg men de var på väg tillbaka så brydde mig inte mer i de.

På måndag morron vaknade jag med en huvudvärk som inte var av denna värld kan jag lova er, men ville inte förstöra mormors resa så tvingade mig upp ur sängen å for med dom å såg en föreställning som vi hade biljetter till som Thore Skogman gjort, min mormor kände han sen långt tillbaka.
När föreställningen var slut så ville mormor på stan en sväng, men jag kände att de går bara inte utan jag var bara tvungen att få lägga mig i husvagnen å vila huvudet för ville bara spy av värken nu.
Så snäll som mormor alltid var åkte vi tillbaka till husvagnen så jag fick lägga mig å sova en stund.

Men efter några timmar så kände jag att de går inte nå mera för jag håller på krypa ur mitt eget skinn men de lustiga med de var att mormor å Alf tappat kontakten med mig vid de laget vilket inte jag var medveten om jag var lite i min egen värld gränsen till att tappa medvetandet, så kände att nån försökte röra mitt huvud å skrek rakt ut av att de gjorde ont å hörde hur personen i fråga som visade sig vara en sjuksköterska sa att dom var tvungen att ta mig till närmaste sjukhus OMG för var de vad hon trodde så kunde man dö tydligen.

Nästa sak jag minns var att jag rullades in på akuten på en brits å att läkaren kom å undersökte mig å konstaterade att dom var tvungen att göra ett ryggmärgsprov å kolla om jag hade meningit.
Först fick jag panik för hade hört hur ont de skulle göra att ta de provet, så jag gjorde tappra försök att protestera men i de läge jag var så tittade läkaren bara på mig å sa att de var ett måste.
Kan väl erkänna idag att de gör inte så ont som endel har sagt för har gjort de så många gånger numera å utan bedövning går de fort å gör minst ont.

Jag blev genast inlagd på infektion för de var en meningit jag hade men hade en virushämmad å den har inte lika hög dödlighet som den bakterielle varianten å är därför inte lika farlig ;) å smittar inte lika mycke heller som den bakteriella men för att vara säker så isoleras man ändå för de mesta.
Efter 1,5 v så flög dom hem mig till Norrbotten igen närmare bestämt Gällivare å där låg jag 1,5 v till innan jag fick åka hem igen.

Fick sen vara fri från de i 3 år så -99 var de så dax igen för ännu en meningit å dom var lite förbryllade på Gällivare sjukhus till varför jag fått en till för de var ovanligt att man hade flera meningiter under sin livstid :S om man ens hade en, men dom behandlade på samma sätt å efter 4 v var jag hemma igen men nu började huvudvärken att vara ett problem istället å dom trodde de var bara sviter av dom två jag haft så dom gav mig smärtstillande så jag skulle klara av min vardag hemma med Niklas för han var inte så gammal då.

Men vintern -00 var de så dags igen för ytterligare en meningit å den här gången så bestämde dom i Gällivare att försöka utröna varför jag fick tillbaka dom gång på gång å med så korta intervaller.
Den här gången blev jag inlagd 6 v innan dom kunde skicka hem mig igen, å dom lyckades även komma fram till varför jag får dom upprepade gånger........som säkert alla vet så bär vi alla på HERPES virus i kroppen å vid förkylning eller andra gånger när immunförsvaret försvagas så bryter de ut å ger oss blåsor på munnen........men på mig kryper de in i ryggmärgen å skapar oreda (meningiter) istället så de gör att jag numera har måsta börja vaccinera mig årligen för att klara mig från förkylningar så jag slipper meningiter.

Men efter dom 3 meningiterna så har jag haft 4 till med olika mellanrum å de har gjoret att min huvudvärk som jag har dagligen har blivit kronisk så att säga å de enda dom kan göra för mig är att smärtlindra besvären å när de blir för jobbigt mellan varven så måste dom lägga in mig å balansera upp mitt huvud igen med morfin :S men då räcker de oftast att jag bara ligger inne 1 v sen kan jag åka hem igen ;) å får vila ut resten av de hela hemma i min egen säng så att säga. :D

Men i Umeå har Neurologen konstaterat att sviterna har blivit kroniska å de får jag lära mig att leva med helt enkelt vilket jag har, för att huvudvärken ska gå över ar konstaterat att de är väldigt liten chans till de så de gäller att gilla läget å göra de bästa av situationen så att säga :D

Just nu är de 4,5 år sen jag hade någon ny meningit ungefär å de är rekord för att vara jag, jag har lärt mig att acceptera min situation å lärt mig att känna igen tecknen på de hela så jag åker in i tid vid minsta misstanke för ju fortare dom kan påbörja behandlingen desto lättare för mig att komma på fötterna igen utan allt för mycke besvär.

Så de var lite om varför jag har kronisk huvudvärk å vad som orsakat de hela å varför jag går hemma på sjukbidrag i dagens läge :) för kommer aldrig mera ut i arbetslivet tyvärr vare sig jag vill eller inte.......å de har jag lärt mig acceptera även om de tog några år :bluch:

Så varför skriver jag då detta JO för att jag fått en hel del frågor kring min värk, som varför jag har ont i huvudet, vad som orsakat de, å hur man kan få de bara så där, jag kan erkänna att har aldrig haft en blåsa på munnen någonsin i hela mitt liv....MEN tro mig skulle hellre ta en blåsa på munnen vid förkylning än detta för när de är flunsa tider blir man lätt isolerad för man vill inte utsätta sig själv för smitta i onödan för så skoj är de inte att ligga inne på sjukhus :mad:

Jag skriver INTE detta för att nån ska tycka synd om mig för de är INTE synd om mig utan jag har bara haft oturen på min sida å fått nåt som är relativt ovanligt att ha, så skriver de bara för att upplysa dom som funderat å frågat mig kring min sjukdom inte för nå annat.
Å funderar nån om nå mera är de bara fråga jag svarar gärna på alla frågor jag kan svara på kring de hela men tyvärr finns de inte allt för mycke info att hämta om just min sjukdom så om ni hittar nåt nångång så skicka gärna en länk till mig så jag själv kan gå in å läsa på mera om de hela de skulle verkligen uppskattas av mig.
SÅ DE VAR LITE OM DE!
♥ 
HA DE GOTT ALLA Å VAR RÄDDA OM VARANDRAFÖR LIVET ÄR BÅDE KORT Å SKÖRT
TÄNK PÅ DE INNAN NI KRITISERAR NÅN ANNANS SJUKDOM ELLER
SITUATION FÖR NÄSTA GÅNG KAN DE VARA ERAN TUR
ATT DRABBAS Å BEHÖVA EN VÄNLIG HAND
SOM HJÄLPER ER ORKA IGENOM
SJUKDOMEN ELLER
OLYCKAN!


Kommentarer

Comment Back Graphic #5

Comment Back | Forward this Picture

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 bloglovin
Mitt Liv Med Värk -

Historien om min sjukdom :S

Jag tänkte jag skulle ge lite info om min sjukdom å hur allt startade för har fått en hel del frågor om just de jag har å hur de påverkar mig.....:)



Min sjukdomshistoria började sommaren -96 när jag första gången fick en hjärnhinneinflammation även kallad meningit så jag kommer skriva meningit i förtsättningen så ni vet vad de är för nåt.
Jag var nere i Hallstahammar med min mormor å hennes man Alf när jag blev sjuk....vi bodde på campingen där, vi kom dit söndag natt å jag tog sista penicillintabletten på måndag morron för hade åkt på halsfluss innan vi skulle åka iväg men de var på väg tillbaka så brydde mig inte mer i de.

På måndag morron vaknade jag med en huvudvärk som inte var av denna värld kan jag lova er, men ville inte förstöra mormors resa så tvingade mig upp ur sängen å for med dom å såg en föreställning som vi hade biljetter till som Thore Skogman gjort, min mormor kände han sen långt tillbaka.
När föreställningen var slut så ville mormor på stan en sväng, men jag kände att de går bara inte utan jag var bara tvungen att få lägga mig i husvagnen å vila huvudet för ville bara spy av värken nu.
Så snäll som mormor alltid var åkte vi tillbaka till husvagnen så jag fick lägga mig å sova en stund.

Men efter några timmar så kände jag att de går inte nå mera för jag håller på krypa ur mitt eget skinn men de lustiga med de var att mormor å Alf tappat kontakten med mig vid de laget vilket inte jag var medveten om jag var lite i min egen värld gränsen till att tappa medvetandet, så kände att nån försökte röra mitt huvud å skrek rakt ut av att de gjorde ont å hörde hur personen i fråga som visade sig vara en sjuksköterska sa att dom var tvungen att ta mig till närmaste sjukhus OMG för var de vad hon trodde så kunde man dö tydligen.

Nästa sak jag minns var att jag rullades in på akuten på en brits å att läkaren kom å undersökte mig å konstaterade att dom var tvungen att göra ett ryggmärgsprov å kolla om jag hade meningit.
Först fick jag panik för hade hört hur ont de skulle göra att ta de provet, så jag gjorde tappra försök att protestera men i de läge jag var så tittade läkaren bara på mig å sa att de var ett måste.
Kan väl erkänna idag att de gör inte så ont som endel har sagt för har gjort de så många gånger numera å utan bedövning går de fort å gör minst ont.

Jag blev genast inlagd på infektion för de var en meningit jag hade men hade en virushämmad å den har inte lika hög dödlighet som den bakterielle varianten å är därför inte lika farlig ;) å smittar inte lika mycke heller som den bakteriella men för att vara säker så isoleras man ändå för de mesta.
Efter 1,5 v så flög dom hem mig till Norrbotten igen närmare bestämt Gällivare å där låg jag 1,5 v till innan jag fick åka hem igen.

Fick sen vara fri från de i 3 år så -99 var de så dax igen för ännu en meningit å dom var lite förbryllade på Gällivare sjukhus till varför jag fått en till för de var ovanligt att man hade flera meningiter under sin livstid :S om man ens hade en, men dom behandlade på samma sätt å efter 4 v var jag hemma igen men nu började huvudvärken att vara ett problem istället å dom trodde de var bara sviter av dom två jag haft så dom gav mig smärtstillande så jag skulle klara av min vardag hemma med Niklas för han var inte så gammal då.

Men vintern -00 var de så dags igen för ytterligare en meningit å den här gången så bestämde dom i Gällivare att försöka utröna varför jag fick tillbaka dom gång på gång å med så korta intervaller.
Den här gången blev jag inlagd 6 v innan dom kunde skicka hem mig igen, å dom lyckades även komma fram till varför jag får dom upprepade gånger........som säkert alla vet så bär vi alla på HERPES virus i kroppen å vid förkylning eller andra gånger när immunförsvaret försvagas så bryter de ut å ger oss blåsor på munnen........men på mig kryper de in i ryggmärgen å skapar oreda (meningiter) istället så de gör att jag numera har måsta börja vaccinera mig årligen för att klara mig från förkylningar så jag slipper meningiter.

Men efter dom 3 meningiterna så har jag haft 4 till med olika mellanrum å de har gjoret att min huvudvärk som jag har dagligen har blivit kronisk så att säga å de enda dom kan göra för mig är att smärtlindra besvären å när de blir för jobbigt mellan varven så måste dom lägga in mig å balansera upp mitt huvud igen med morfin :S men då räcker de oftast att jag bara ligger inne 1 v sen kan jag åka hem igen ;) å får vila ut resten av de hela hemma i min egen säng så att säga. :D

Men i Umeå har Neurologen konstaterat att sviterna har blivit kroniska å de får jag lära mig att leva med helt enkelt vilket jag har, för att huvudvärken ska gå över ar konstaterat att de är väldigt liten chans till de så de gäller att gilla läget å göra de bästa av situationen så att säga :D

Just nu är de 4,5 år sen jag hade någon ny meningit ungefär å de är rekord för att vara jag, jag har lärt mig att acceptera min situation å lärt mig att känna igen tecknen på de hela så jag åker in i tid vid minsta misstanke för ju fortare dom kan påbörja behandlingen desto lättare för mig att komma på fötterna igen utan allt för mycke besvär.

Så de var lite om varför jag har kronisk huvudvärk å vad som orsakat de hela å varför jag går hemma på sjukbidrag i dagens läge :) för kommer aldrig mera ut i arbetslivet tyvärr vare sig jag vill eller inte.......å de har jag lärt mig acceptera även om de tog några år :bluch:

Så varför skriver jag då detta JO för att jag fått en hel del frågor kring min värk, som varför jag har ont i huvudet, vad som orsakat de, å hur man kan få de bara så där, jag kan erkänna att har aldrig haft en blåsa på munnen någonsin i hela mitt liv....MEN tro mig skulle hellre ta en blåsa på munnen vid förkylning än detta för när de är flunsa tider blir man lätt isolerad för man vill inte utsätta sig själv för smitta i onödan för så skoj är de inte att ligga inne på sjukhus :mad:

Jag skriver INTE detta för att nån ska tycka synd om mig för de är INTE synd om mig utan jag har bara haft oturen på min sida å fått nåt som är relativt ovanligt att ha, så skriver de bara för att upplysa dom som funderat å frågat mig kring min sjukdom inte för nå annat.
Å funderar nån om nå mera är de bara fråga jag svarar gärna på alla frågor jag kan svara på kring de hela men tyvärr finns de inte allt för mycke info att hämta om just min sjukdom så om ni hittar nåt nångång så skicka gärna en länk till mig så jag själv kan gå in å läsa på mera om de hela de skulle verkligen uppskattas av mig.
SÅ DE VAR LITE OM DE!
♥ 
HA DE GOTT ALLA Å VAR RÄDDA OM VARANDRAFÖR LIVET ÄR BÅDE KORT Å SKÖRT
TÄNK PÅ DE INNAN NI KRITISERAR NÅN ANNANS SJUKDOM ELLER
SITUATION FÖR NÄSTA GÅNG KAN DE VARA ERAN TUR
ATT DRABBAS Å BEHÖVA EN VÄNLIG HAND
SOM HJÄLPER ER ORKA IGENOM
SJUKDOMEN ELLER
OLYCKAN!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

När det står en liten röd stjärna (*) vid ett fält betyder det att det fältet måste fyllas i för att kommentaren ska kunna visas :)<3

* Ditt namn:
Kom ihåg uppgifterna?

Din E-mail: (Visas bara för mig)

Länk till din hemsida/blogg (valfritt):

* Här kan du kommentera tills du sprängs:

  • Till bloggens startsida
  • RSS 2.0
    BLOGGDESIGNEN GJORD AV: ELLEN NILSSON